Beschrijving
Op de achterzijde gesigneerd, getiteld, vermelding IM - 264- versie 2 78, en gedateerd 2000.
In 1968 brak Gaston De Mey, die in zijn beginperiode als kunstenaar vooral stillevens, portretten en landschappen schilderde, radicaal met de figuratie. Veertig jaar lang al houdt hij zich sindsdien intens bezig met de kleinste onderdelen van de geschreven taal: de 26 letters van het alfabet. Waar deze letters, de bouwstenen van onze taal, in hun oorspronkelijke functie dragers van betekenis worden in en door het woord waarin ze verschijnen, worden ze in het oeuvre van De Mey herdacht in hun plastische eigenheid. Met zijn keuze voor deze invalshoek gaat De Mey voorbij aan de ‘leesbaarheid’ van zijn werken: hij schrijft geen verhaal, maar creëert een werkelijkheid waarin de letter een autonome functie krijgt toebedeeld. De letterbanen die in overwegend verticale of horizontale structuren op het doek worden aangebracht, herhalen zich binnen de geometrische patronen van cirkel, vierkant of rechthoek. Elk werk, elke reeks die wordt opgezet binnen zijn oeuvre, zoekt in de vormentaal die De Mey zich eigen heeft gemaakt, telkens weer vernieuwende krachtlijnen op. Zo verruimde hij op zeker moment zijn beeldtaal door naast het Latijnse alfabet ook Griekse, Cyrillische en Hebreeuwse lettertekens te gebruiken of ontwierp hij een reeks rond de beroemde Rorschach-test. (Tekst Jooris van Hulle DBNL 2008).
Details
- Databanknummer:
- 93721
- Advertentietype
- Te koop aangeboden
- Prijs
- € 650,00
Technische details
- Kunstvorm:
- Schilder- en Tekenkunst
- Technieken:
- Acryl
- Dragers:
- Doek
- Lengte:
- 35 cm
- Breedte:
- 30 cm
- Hoogte:
- -
- Oplage:
- -
Beschrijving
Op de achterzijde gesigneerd, getiteld, vermelding IM - 264- versie 2 78, en gedateerd 2000.
In 1968 brak Gaston De Mey, die in zijn beginperiode als kunstenaar vooral stillevens, portretten en landschappen schilderde, radicaal met de figuratie. Veertig jaar lang al houdt hij zich sindsdien intens bezig met de kleinste onderdelen van de geschreven taal: de 26 letters van het alfabet. Waar deze letters, de bouwstenen van onze taal, in hun oorspronkelijke functie dragers van betekenis worden in en door het woord waarin ze verschijnen, worden ze in het oeuvre van De Mey herdacht in hun plastische eigenheid. Met zijn keuze voor deze invalshoek gaat De Mey voorbij aan de ‘leesbaarheid’ van zijn werken: hij schrijft geen verhaal, maar creëert een werkelijkheid waarin de letter een autonome functie krijgt toebedeeld. De letterbanen die in overwegend verticale of horizontale structuren op het doek worden aangebracht, herhalen zich binnen de geometrische patronen van cirkel, vierkant of rechthoek. Elk werk, elke reeks die wordt opgezet binnen zijn oeuvre, zoekt in de vormentaal die De Mey zich eigen heeft gemaakt, telkens weer vernieuwende krachtlijnen op. Zo verruimde hij op zeker moment zijn beeldtaal door naast het Latijnse alfabet ook Griekse, Cyrillische en Hebreeuwse lettertekens te gebruiken of ontwierp hij een reeks rond de beroemde Rorschach-test. (Tekst Jooris van Hulle DBNL 2008).
Aangeboden kunst
Een selectie uit ons kunstaanbod
Geopend iedere donderdag en vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur. Andere dagen op afspraak.