Danseres (ca. 1956)

Beeldmateriaal

Danseres (ca. 1956)

Spronken, Arthur [3]
(Beek, 1930 - 5 april 2018)

Details

Databanknummer:
82965
Advertentietype
Te koop aangeboden
Prijs
op aanvraag

Technische details

Kunstvorm:
Beeldhouw- en Objectenkunst
Technieken:
Beeld-sculptuur
Dragers:
Brons
Lengte:
-
Breedte:
33.5 cm
Hoogte:
11.8 cm
Oplage:
uniek

Beschrijving

In '58 door (kunst)journalist Simon van Adelberg (1928-2000) na een interview direct verworven bij de kunstenaar. Volgens de aantekeningen van Adelberg is het beeld vervaardigd in 1956 (zie bijlage). Herkomst: Familie van Adelberg. 

José Boyens schrijft in 1980 in Ons Erfdeel (Jaargang 23) het volgende over de danseressen van Spronken.

Wie overgaat op nieuw materiaal krijgt daarmee nieuwe kansen aangeboden: in 1961 ging Arthur Spronken het zwaartepunt verleggen naar het werken in gips, bestemd voor de bronsgieter. Moet bij het hakken uitsluitend weggenomen worden, bij gipsbeelden wordt toegevoegd rondom een harde kern en vervolgens weggenomen. Het gips is voegzaam, maar niet zo gehoorzaam als klei of was. In gips bouwt Spronken in 1963 Dansende Wanna. Bij dit beeld richt een naakt meisje zich op, op één van haar benen, terwijl ze het andere been achter zich strekt en tegelijk het lichaam draait voor een beweging. De diagonaal, zo geschikt om een beweging weer te geven, beheerst de compositie. Dansende Hanna 1964 (Haarlem, Frans-Halsmuseum.) straalt een intens plezier uit in het draaien, wervelen, zich rekken en verheffen. De plastiek lijkt de mythe van Daphne te verbeelden in omgekeerde richting: een boom met vertakte armen blijft nog met één smalle voet in de aarde staan; hij mag gaan deelnemen aan het leven van de mensen en zet zich, ritmisch dansend, met grote intensiteit in beweging. Ieder volume staat gespannen van een innerlijke dynamiek. Dansende Hanna is een verbeelding van jeugd. In 1965 zal Arthur Spronken in acht maanden tijds het thema van de dans acht keer vorm geven in brons. Maar ook wanneer hij zich niet expliciet bezig houdt met de beweging, suggereren zijn beelden een grote geladenheid en gebaldheid. Hij schijnt een overtuigd aanhanger van Herakleitos, de Griekse filosoof die leerde dat alles in beweging is, panta rhei. Een onophoudelijke wereldbrand beheerst het heelal, veroorzaakt rivaliteit bij mens en dier, en innerlijke tegenstrijdigheden bij ieder afzonderlijk. Het wedstrijdelement brengt tragiek, maar ook sprankelende triomf. Daarom dansen zijn figuren; daarom draven, springen en steigeren zijn paarden.

Aangeboden kunst

Een selectie uit ons kunstaanbod

Bekijk meer aanbod »