Beschrijving
Linksonder gesigneerd. Nogmaals op de achterzijde gesigneerd en gedateerd. Herkomst: Door de huidge eigenaar direct in het atelier van armando gekocht.
Vanaf 1979, toen hij dankzij een stipendium een jaar in Berlijn kon wonen en werken (in het voormalige atelier van de nazi-beeldhouwer Arno Breker), ontstonden series grote schilderijen in zwart op wit, met summier aangeduide landschappelijke motieven, hekken, andere versperringen en zwarte vlaggen. Anders dan de landschappelijke motieven op de tekeningen van de vroege jaren zeventig, zijn deze met pathetisch aandoende brede kwaststreken verwezenlijkt. Ze dragen titels als Feindbeobachtung (Observatie van de vijand) en Fahne (Vlag); hun thematiek is duidelijk verwant aan die van de tekeningen uit de jaren zeventig. Over de Fahnenschreef Armando: ‘Wat blijft mij anders over dan wanhopig vlaggen te schilderen. Onmacht? Verregaande identificatie? De waaiende nacht? Of toch juist de macht, dat kan ook. Macht. Ze wapperen. Soms met een hoge rug van kwaadheid. Vlaggen lijken soms op bijlen, dat ben ik te weten gekomen.’ Het vlagvertoon van totalitaire regimes, in het bijzonder het nationaal-socialisme, dringt zich onherroeplijk op bij het lezen van deze woorden.
Details
- Databanknummer:
- 82375
- Advertentietype
- Te koop aangeboden
- Prijs
- op aanvraag
Technische details
- Kunstvorm:
- Schilder- en Tekenkunst
- Technieken:
- Olieverf
- Dragers:
- Doek
- Lengte:
- 200 cm
- Breedte:
- 250 cm
- Hoogte:
- -
- Oplage:
- -
Beschrijving
Linksonder gesigneerd. Nogmaals op de achterzijde gesigneerd en gedateerd. Herkomst: Door de huidge eigenaar direct in het atelier van armando gekocht.
Vanaf 1979, toen hij dankzij een stipendium een jaar in Berlijn kon wonen en werken (in het voormalige atelier van de nazi-beeldhouwer Arno Breker), ontstonden series grote schilderijen in zwart op wit, met summier aangeduide landschappelijke motieven, hekken, andere versperringen en zwarte vlaggen. Anders dan de landschappelijke motieven op de tekeningen van de vroege jaren zeventig, zijn deze met pathetisch aandoende brede kwaststreken verwezenlijkt. Ze dragen titels als Feindbeobachtung (Observatie van de vijand) en Fahne (Vlag); hun thematiek is duidelijk verwant aan die van de tekeningen uit de jaren zeventig. Over de Fahnenschreef Armando: ‘Wat blijft mij anders over dan wanhopig vlaggen te schilderen. Onmacht? Verregaande identificatie? De waaiende nacht? Of toch juist de macht, dat kan ook. Macht. Ze wapperen. Soms met een hoge rug van kwaadheid. Vlaggen lijken soms op bijlen, dat ben ik te weten gekomen.’ Het vlagvertoon van totalitaire regimes, in het bijzonder het nationaal-socialisme, dringt zich onherroeplijk op bij het lezen van deze woorden.
Aangeboden kunst
Een selectie uit ons kunstaanbod
Geopend iedere donderdag en vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur. Andere dagen op afspraak.