Portrait of Bernard de Moor (1641-1719)

Beeldmateriaal

Beschrijving

Reinier de la Haye (1640-1695).

Provenance:
– Auction Rasmussen, Copenhagen, 30 April 1964, lot 1200 (as Caspar Netscher)
– Auction Christie’s, London, 23 October 1964, lot 118 (as Nicolaes Maes)
– Kunsthandel H.W.C. Dullaert, Amsterdam
– Auction Christie’s, Amsterdam, 26 March 2013, lot 141 (as Circle of Johan Vollevens I)
– Private collection, the Netherlands
Note:
Registered at the RKD – Netherlands Institute for Art History in The Hague under number 213184 (as anonymous).

Naast een beperkt aantal stillevens en verfijnde genretaferelen stond Reinier de la Haye bekend om zijn verfijnde portretten van hooggeplaatste personen. De la Haye schilderde doorgaans kleine, minutieus gedetailleerde portretten die tegen het einde van de zeventiende eeuw populair werden. De werken van De la Haye tonen een opmerkelijke vaardigheid in het vastleggen van de textuur en rijkdom van zijde en stoffen, zoals blijkt uit de weelderige ‘Japonse Rok’ die De Moor in dit portret draagt. De la Haye verhuisde in 1669 naar Utrecht, waar De Moor later volgde met zijn vrouw Anna Catharina van den Boogaard (1656-1725), wat de totstandkoming van dit portret tijdens hun verblijf in Utrecht zou verklaren.

Besides a limited number of still lifes and refined genre scenes, Reinier de la Haye was well-known for his sophisticated portraits of high-ranking individuals. De la Haye typically painted small, meticulously detailed portraits that gained popularity towards the late seventeenth century.
De la Haye’s works demonstrate a remarkable skill in capturing the texture and richness of silks and fabrics, as shown in the lavish ‘Japonse Rok’ worn by De Moor in this portrait. De la Haye moved to Utrecht in 1669, where De Moor later followed with his wife, Anna Catharina van den Boogaard (1656-1725), which would explain the creation of this portrait during their time in Utrecht.

Portrait of Bernard de Moor (1641-1719)

Haye, Renier De La
(Den Haag, 1640 - Antwerpen, 1695>)

Details

Databanknummer:
93902
Lotnummer:
-
Advertentietype
Archief
Instelling:
AAG Auctioneers
Veilingdatum:
-
Veilingnummer:
-
Stad
-
Limietprijs
-
Aankoopprijs
-
Verkoopprijs
-
Hamerprijs
-
Status
Verkocht

Technische details

Kunstvorm:
Schilder- en Tekenkunst
Technieken:
Olieverf
Dragers:
Doek
Lengte:
47.4 cm
Breedte:
38 cm
Hoogte:
-
Oplage:
-

Beschrijving

Reinier de la Haye (1640-1695).

Provenance:
– Auction Rasmussen, Copenhagen, 30 April 1964, lot 1200 (as Caspar Netscher)
– Auction Christie’s, London, 23 October 1964, lot 118 (as Nicolaes Maes)
– Kunsthandel H.W.C. Dullaert, Amsterdam
– Auction Christie’s, Amsterdam, 26 March 2013, lot 141 (as Circle of Johan Vollevens I)
– Private collection, the Netherlands
Note:
Registered at the RKD – Netherlands Institute for Art History in The Hague under number 213184 (as anonymous).

Naast een beperkt aantal stillevens en verfijnde genretaferelen stond Reinier de la Haye bekend om zijn verfijnde portretten van hooggeplaatste personen. De la Haye schilderde doorgaans kleine, minutieus gedetailleerde portretten die tegen het einde van de zeventiende eeuw populair werden. De werken van De la Haye tonen een opmerkelijke vaardigheid in het vastleggen van de textuur en rijkdom van zijde en stoffen, zoals blijkt uit de weelderige ‘Japonse Rok’ die De Moor in dit portret draagt. De la Haye verhuisde in 1669 naar Utrecht, waar De Moor later volgde met zijn vrouw Anna Catharina van den Boogaard (1656-1725), wat de totstandkoming van dit portret tijdens hun verblijf in Utrecht zou verklaren.

Besides a limited number of still lifes and refined genre scenes, Reinier de la Haye was well-known for his sophisticated portraits of high-ranking individuals. De la Haye typically painted small, meticulously detailed portraits that gained popularity towards the late seventeenth century.
De la Haye’s works demonstrate a remarkable skill in capturing the texture and richness of silks and fabrics, as shown in the lavish ‘Japonse Rok’ worn by De Moor in this portrait. De la Haye moved to Utrecht in 1669, where De Moor later followed with his wife, Anna Catharina van den Boogaard (1656-1725), which would explain the creation of this portrait during their time in Utrecht.

Geen prijsinformatie? Sluit een abonnement af.

Aangeboden kunst

Een selectie uit ons kunstaanbod

Bekijk meer aanbod »


Expositie Johan Lennarts (1932-1991) van 10 januari 2025 - 9 februari 2025
Geopend vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Andere dagen na afspraak.