Schepen op de Merwede en Dordrecht aan de horizon

Beschrijving

Herkomst: Particuliere collectie, Verenigd Koninkrijk

N.B.:
Op de voorgrond van is een poepend mannetje te zien. De kunstenaar vereeuwigde op zijn schilderijen vaker dit soort grappige taferelen, met maar een enkele bedoeling: de toeschouwer aan het lachen krijgen. Wanneer de eigenaar van het schilderij zijn nieuwe aanwinst toonde, kon er gegiecheld worden – het diende dus als een piece de conversation.
In 2015 werd een ontdekking gedaan op het schilderij Dorpskermis met een kerk op de achtergrond van Isaac van Ostade, uit de Royal Collection in het Verenigd Koninkrijk. Tijdens de restauratie werd een poepend mannetje ontdekt dat naar schatting aan het begin van de vorige eeuw overschilderd werd. Koning George IV kon het mannetje wel waarderen en kocht het schilderij, maar onder zijn preutse Victoriaanse opvolger Edward, de zoon van Koningin Victoria, moest de poepende man in 1903 het veld ruimen en werd overschilderd.
Kunstenaars in de 17e eeuw schilderden dit soort taferelen vaker, deels als grap, maar ook om hun inspiratie te benadrukken: de natuur. Bovendien kwam het soms voor dat de opdrachtgever niet voldoende betaalde of onenigheid had met de kunstenaar, waardoor de schilder zich naar verluid zelf in gehurkte positie afbeeldde op het schilderij.

 

Schepen op de Merwede en Dordrecht aan de horizon

Meyer, Hendrick de
(Rotterdam, 1620 - 1689/98)

Details

Databanknummer:
80823
Lotnummer:
-
Advertentietype
Archief
Instelling:
AAG Auctioneers
Veilingdatum:
-
Veilingnummer:
-
Stad
-
Limietprijs
-
Aankoopprijs
-
Verkoopprijs
-
Hamerprijs
-
Status
Niet verkocht

Technische details

Kunstvorm:
Schilder- en Tekenkunst
Technieken:
Olieverf
Dragers:
Paneel
Lengte:
57.3 cm
Breedte:
80.1 cm
Hoogte:
-
Oplage:
-

Beschrijving

Herkomst: Particuliere collectie, Verenigd Koninkrijk

N.B.:
Op de voorgrond van is een poepend mannetje te zien. De kunstenaar vereeuwigde op zijn schilderijen vaker dit soort grappige taferelen, met maar een enkele bedoeling: de toeschouwer aan het lachen krijgen. Wanneer de eigenaar van het schilderij zijn nieuwe aanwinst toonde, kon er gegiecheld worden – het diende dus als een piece de conversation.
In 2015 werd een ontdekking gedaan op het schilderij Dorpskermis met een kerk op de achtergrond van Isaac van Ostade, uit de Royal Collection in het Verenigd Koninkrijk. Tijdens de restauratie werd een poepend mannetje ontdekt dat naar schatting aan het begin van de vorige eeuw overschilderd werd. Koning George IV kon het mannetje wel waarderen en kocht het schilderij, maar onder zijn preutse Victoriaanse opvolger Edward, de zoon van Koningin Victoria, moest de poepende man in 1903 het veld ruimen en werd overschilderd.
Kunstenaars in de 17e eeuw schilderden dit soort taferelen vaker, deels als grap, maar ook om hun inspiratie te benadrukken: de natuur. Bovendien kwam het soms voor dat de opdrachtgever niet voldoende betaalde of onenigheid had met de kunstenaar, waardoor de schilder zich naar verluid zelf in gehurkte positie afbeeldde op het schilderij.

 

Geen prijsinformatie? Sluit een abonnement af.

 

 

 

 

 

 

 

Aangeboden kunst

Een selectie uit ons kunstaanbod

Bekijk meer aanbod »

 

De expositie met aquarellen van Co Westerik (1924-2018) is in de meimaand iedere donderdag en vrijdag te zien van 13.00 tot 17.00 uur
Andere dagen na afspraak