Zonder titel

Zonder titel

Buurman, Kees [4]
(Leiden, 1933 - Leiden, 29 augustus 1997)

Details

Databanknummer:
82084
Lotnummer:
-
Advertentietype
Archief
Instelling:
Kunstmakelaardij Metzemaekers
Veilingdatum:
-
Veilingnummer:
-
Stad
-
Limietprijs
-
Aankoopprijs
-
Verkoopprijs
-
Hamerprijs
-
Status
Verkocht

Technische details

Kunstvorm:
Schilder- en Tekenkunst
Technieken:
Olieverf
Dragers:
Board
Lengte:
122 cm
Breedte:
185 cm
Hoogte:
-
Oplage:
-

Beschrijving

Rechtsonder gesigneerd met monogram (atelierstempel)en gedateerd 1990. Herkomst; uit de collectie van de Adriana Buurman-Brunsting. Geexposeerd: Hollandse Virtuozen, Van Isaac Israels tot Ger Lataster, Frans Hals Museum van 29 juni tot en met 3 november 2019.

 

Over de expositie Hollandse Virtuozen
Van Isaac Israels tot Ger Lataster
Frans Hals Museum (Hal) van 29 juni tot en met 3 november 2019.

Virtuoos schilderen: Hollandse kunstenaars zijn er vanouds meesters in. Frans Hals geldt als de eerste grote, en invloedrijke, virtuoos. Vele 19de-eeuwse impressionisten lieten zich door hem inspireren. Maar hoe manifesteerde zich deze levendige, dynamische manier van schilderen in de moderne tijd? Welke kunstenaars gingen op dit pad verder? Slaagden zij er ook in om langs deze weg verdere vernieuwing dan wel verdieping te vinden voor de schilderkunst? En: leeft virtuositeit nog in de hedendaagse schilderkunst? Deze vragen dienen als uitgangspunt voor de tentoonstelling HOLLANDSE VIRTUOZEN in Frans Hals Museum Hal. Daarin ligt de focus op Nederlandse schilders van de afgelopen honderd jaar voor wie de vrije, uitdrukkingsvolle en rake toets wezenlijk was, of nog is: van Isaac Israels tot heden.

Schilderen met bravoure kwam in de 20ste eeuw tot ongekende hoogtepunten, ook binnen de Nederlandse context. Uitzonderlijk virtuoos zijn de rake impressies van mensfiguren en stadstaferelen door Isaac Israels, een schilder die wat later geestverwanten kreeg in Kees Verwey en Hans Bayens. Te noemen zijn ook de met bravoure geschilderde portretten van Thérèse Schwartze. De vrije werkwijze van kinderen was inspiratiebron voor Cobra-kunstenaars als Karel Appel en Kees van Bohemen, die gelijkgestemden hadden in Jef Diederen en Pieter Defesche. De expressieve schilderwijze kreeg hernieuwde aandacht bij de ‘Nieuwe figuratie’ in de jaren 1960/1970 van Alphons Freymuth en anderen. Het sterk geabstraheerde dan wel compleet abstracte werk van Willem de Kooning en Eugène Brands, Ger Lataster, Kees Buurman, Jan Cremer en Armando laat andere dimensies van virtuositeit zien, deels geïnspireerd door oosterse kalligrafie en zen-kunst. Opmerkelijke virtuozen uit de laatste decennia van de 20ste eeuw zijn verder Adine Engelman, Harrie Peters, Frank van Hemert en Lei Molin. Dat meesterlijk schilderen ook nu nog leeft, blijkt onder meer uit werk van recente winnaars van de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst.

Met films van kunstenaars aan het werk (Karel Appel; opnames uit de documentaireseries ‘Hollandse meesters’) en uiteenlopend ander documentatiemateriaal, alsook in de begeleidende catalogus, wordt ingegaan op enkele achtergronden van virtuoos schilderen. Wat is precies virtuositeit en hoe is die herkenbaar? Wat is de verhouding tussen oefening en talent? Wat kan met rake penseelstreken worden uitgedrukt, en hoe persoonlijk zijn die streken? Zijn virtuoze schilderijen goed te kopiëren, en hoe zit het met vervalsingen? En wat leren ons onderzoeksexperimenten met schilderende apen en kleine kinderen over de oorsprong van het schilderen en over creativiteit?

Geen prijsinformatie? Sluit een abonnement af.

Aangeboden kunst

Een selectie uit ons kunstaanbod

Bekijk meer aanbod »