Ben Ali, Rachid

Taza, 1975

Biografie: Rachid Ben Ali

Geboren in  Marokko. Woont en werkt in Amsterdam en Londen. Ben Ali verhuisde in 1988 naar Nederland waar hij begin jaren 90 zijn opleiding aan de academies van Arnhem en Rotterdam volgde, waarna hij in Antwerpen aan de Hoge School voor de Kunsten werd toegelaten om de kwaliteit van zijn tekeningen. Deze virtuoze tekenhand vindt men terug in zijn schilderijen in gemengde techniek.

Zijn werk kreeg snel grote bekendheid, mede door de maatschappelijke discussies over jonge Marokkanen in Nederland. Het liefst schildert hij met zijn handen, in plaats van kwasten. Het werk van Ben Ali werd getoond in het Wereldmuseum in Rotterdam. Koningin Beatrix koos een schilderij van Ben Ali uit voor de door haar ingerichte tentoonstelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam.

Rachid Ben Ali zet de emotie zo direct mogelijk op het doek. Ieder schilderij bruist van expressieve levendigheid. Steeds is er een veelheid aan beelden en teksten op te zien. Dit zijn nooit letterlijke of uitgewerkte verhalen. Eerder zijn het associaties en fragmenten uit de persoonlijke belevingswereld van de kunstenaar, en meer specifiek ook uit het onderzoek naar de raakvlakken tussen zijn Marokkaanse afkomst en de westerse kunst. Zo gebruikt hij Arabische schrifttekens in combinatie met Engelstalige woorden, of hij gebruikt foto's, prenten en kranten van Afrika of Marokko. Die gaat hij vervolgens te lijf met verf, krijt, inkt en gel 'puur uit de pot'.

Zijn schilderijen, veelal 'tekeningen op doek', hebben een intiem onderzoekend karakter, en worden gekenmerkt door een grote vitaliteit en door de intrigerende directheid van de wijze waarop hij verschillende facetten van zijn persoonlijkheid tot uitdrukking brengt. Zijn levensgeschiedenis speelt een belangrijke, zij het onderhuidse rol. Naakten, penissen, anussen, wapens, hakenkruisen, galgen en boeien. Het werk van de jonge Marokkaanse kunstenaar Rachid Ben Ali staat bol van spraakmakende beelden. Veel werken tonen behalve een duidelijke emotionele lading ook een sterk existentialistische benadering van thema's zoals erotiek en geweld. Daarnaast toont Rachid Ben Ali zich in veel van zijn werk sterk politiek en cultureel geëngageerd, waarbij hij zijn werken met succes langs de valkuilen van politieke en artistieke correctheid weet te loodsen.