Tinus D

1969

Biografie: Tinus D

Martijn Duinmaijer / Tinus D. (pseudoniem) begon ruim twintig jaar geleden met het maken van kunstobjecten en stalen meubelstukken omdat hij niet kon vinden wat hij mooi vond. “Of het was te duur. Ik scoorde altijd al materialen op mijn strooptochten langs de sloop en in containers zoals plexiglas en stalen onderdelen. Wat het moest gaan worden, wist ik dan nog niet maar als ik het in mijn atelier bij elkaar voegde, zag ik dat het klopte.” Ook nu gaat hij nog zonder tekening of vooropgezet plan aan de slag. “Het kunstwerk groeit onder mijn handen, het geeft zelf aan wat het nodig heeft. Ik werk soms ‘s nachts en als ik wakker word, ben ik zelf ook verbaasd wat er staat. Ik ontwerp in een soort flow, het ontstaat gewoon.”

Het werk is vaak fragiel en rank te noemen, ondanks het gebruik van staal en ijzer. Zoals ook de vleugels die Tinus na de ‘val’ van het standbeeld van JP Coen snel op de lege sokkel zette zodat ze krant en tv haalden. “Jaren geleden vond ik bij de sloop een serie handremmen. In mijn atelier legde ik ze bij elkaar en zag dat het een vleugel zou kunnen worden. Maar het waren er niet genoeg. In de loop der jaren nam ik er steeds meer mee, het moest langzaam groeien. Toen de vleugels klaar waren, duurde het nog lang voor ik een lichte, transparante voet had ontworpen die erbij paste. Nu klopt het.”

Tinus D. kwam onder de aandacht bij de eigenaar van VIP Cannes. Ik had jaren daarvoor de opening van de kunst-RAI verzorgd met een stalen jurk, die viel op. Met brillen, korsetten en stalen kleding ben ik naar Cannes afgereisd. Het jaar daarna kwam ik terug met nog meer op mode toegespitste items zoals handtasjes met ledverlichting, maskers met stalen kronen en stalen sieraden.”

Dat sloeg in als een bom. Overal werd Tinus uitgenodigd om met zijn modellen openingen en party’s bij te wonen, tot aan de Playboymansion en enorme kastelen aan toe. En de Duitse pers riep een tasje van zijn hand uit als meest extreme tasje op de rode loper. Ook zijn carrière groeit alle kanten op, van (mode)shows in London en Berlijn  tot het inspreken van tekenfilms in Parijs. Ondertussen geniet Tinus terwijl hij stevig doorwerkt. “Ik maak mijn objecten met een blije en positieve energie. Ik zie dat mensen dat terugzien in mijn werk, dat ze het voelen.

Werken in het archief (0)

Geen werken in het archief gevonden.