Ron Rooymans

Schilderijen Ron Rooymans blijven ook na 35 jaar intrigeren

Onophoudelijk streven naar perfectie weerhield Rooymans (1941-2008) ervan om met werk naar buiten te treden. Dus het is niet vreemd dat vrijwel niemand Rooymans kent of weet heeft van zijn artistiek interessant oeuvre. De selectie figuratieve, abstracte en ruimtelijke schilderijen geven een beeld van zijn dertig jaar kunstenaarschap. Van 1 oktober tot en met 20 november 2016 in de Expositieruimte van Kunstmakelaardij Metzemaekers, Moriaan 9, Oirschot. Iedere zaterdag en zondag van 13.00-17.00u of na telefonische afspraak.

Ron Rooymans werd geboren in Eindhoven als zoon van een familie van sigarenhandelaren. In plaats van zijn vader op te volgen in het bedrijf trok hij zich terug op de zolder van het ouderlijk huis om te schilderen. Zijn artistieke opleiding begon aan de Textil-Ingenieurschule in Krefeld (Duitsland), maar al snel koos hij voor het vrije kunstenaarschap. In de jaren 1960-1963 kreeg hij les van de Amsterdamse schilder Jos Rovers (1893-1976). Een opleiding die uitsluitend gericht was op het werken op basis van waarneming. Daar leerde hij alle technieken van een klassiek geschoold schilder en graficus. In 1963 ontving hij de Aanmoedigingsprijs van de gemeente Eindhoven. In 1968 vestigde hij zich met beeldhouwster Jorien de Kruyff van Dorssen in het Gelderse dorpje Gellicum waar hij tot zijn dood zou blijven wonen. Vanaf 1967 tot 1983 trok Rooymans zich met grote regelmaat lange periodes terug om te werken op het onbewoonde eiland Crevinish aan de Ierse westkust. Zijn gezin bleef achter in Nederland.

Het vroege werk van Rooymans is figuratief van aard en bevat vaak een veelheid van verwijzingen naar eigen belevenissen. Mede als gevolg van zijn vriendschap met de architect Bart Linssen veranderde zijn aanvankelijk barokke opbouw van het werk in een strengere, sobere en meer abstraherende compositie. In 1977, op Crevinish, vindt er een artistieke doorbraak plaats in zijn werk: de figuratie verdwijnt volledig. Rooymans gaat werken aan snel opeenvolgende reeksen van schilderijen. Wederom grote doeken, steeds in een uitgesproken eigen taal. Rooymans wil ‘in het werk, door het doek heen’. In de serie ‘Dankzij de rand’ is dat letterlijk te zien. Hij gebruikt dan ook niet langer alleen verf maar schildert met teer, verwerkt garen, grafiet en krijt. Het werk komt los van de muur, wordt ruimtelijk en beslaat soms het hele atelier.

De tentoonstelling bestaat uit voornamelijk monumentale schilderijen die de afgelopen 35 jaar niet meer te zien zijn geweest. Wat opvalt is dat de werken na al die jaren niet ingeboet hebben aan zeggingskracht, ze blijven intrigeren. Zeker het bezoeken waard. In 2006 werd een groot deel van het grafisch oeuvre en tekeningen van Rooymans opgenomen in de collectie van het Rijksprentenkabinet, onderdeel van het Rijksmuseum in Amsterdam. Er is de familie weer veel aan gelegen dat ook dit beperkte oeuvre schilderijen wordt opgenomen in collecties van liefhebbers en Musea.

Aangeboden kunst

Een selectie uit ons kunstaanbod

Bekijk meer aanbod »

Iedere donderdag en vrijdag geopend van 13.00 tot 17.00 uur