Pacale Ticheler

Pascale Ticheler (1967-2014): Eigenzinnig en integer. Schilderijen en tekeningen te zien bij Kunstmakelaardij Metzemaekers, De Moriaan 9, Oirschot. 04 mrt t/m 02 april. Iedere za & zo 13-17u.

Haar geliefde medium was olieverf, pasteus en veelkleurig. De formaten van haar schilderijen variëren van een briefkaartformaat tot enkele vierkante meters. Ze ontwikkelde een zeer herkenbaar abstract handschrift geïnspireerd op mensen, natuur en landschap. En als je aan Ticheler vroeg hoe ze het telkens weer voor elkaar kreeg een sprankelende reeks schilderijen te maken, antwoorde ze: “al doende leert men”.

Ticheler bleef heel haar leven schilderen, ze werkte en droomde in olieverf. Geboren in Enschede, waar ze ook succesvol de kunstacademie afrondde. Vervolgens studeerde ze twee jaar aan de Amsterdamse Rijksacademie. “En daar heb ik geleerd wat ik niet wilde”, zei ze gedecideerd. Schilderen was in die tijd uit de ‘mode’. Men was bezig met installaties, fotografie en videokunst. Ticheler wilde, heel bewust, gewoon schilderen. Uiteindelijk vond ze op de tekenafdeling twee docenten waar zij iets aan had: Armando en Marlene Dumas.

Hier heeft ze dan ook de basis gelegd voor haar omvangrijk, eigenzinnig en integer oeuvre, wat zich kenmerkt door abstract geschilderde doeken met een buitengewone elegantie, waarin vloeibaarheid en beweging in de compositie al schilderend zijn ontstaan. Verwijzing naar landschap en natuur wisselen zich af met het gevoel van de intimiteit van het menselijk bestaan. Ticheler’s subtiel gekozen kleurenpalet heeft een vanzelfsprekende zeggingskracht, zowel in de sterke kleuren als in de witte variaties. Haar schilderijen nodigen uit tot intens beschouwen, waarbij de stilte in het werk de ruimte geeft voor een eigen beleving van het beeld.

Ticheler gaf haar artistieke proces als volgt weer: “Het schilderen beweegt zich voor mij in een wereld die vooraf gaat aan mijn gedachten en het maakt gebruik van een taal die zich niet laat omzetten in woorden. Al doende leer ik hoe ik kijk, maar niet op zo'n manier dat ik alles begrijp van wat ik zie. Het is een open gevoel en die openheid is net als het leven. Ook daarin zijn onderlinge relaties en verbintenissen niet gebaseerd op totaal begrip, maar op het behouden en ontwikkelen ervan”.

Al snel na het beëindigen van de Rijksacademie, in 1992, volgde de eerste tentoonstellingen. Galeries, kunsthandels en musea in binnen en buitenland exposeerde haar schilderijen en tekeningen. Een echte grote doorbraak in de kunstwereld maakte Ticheler nooit mee. Ze was haar carrière nog maar net begonnen toen de ziekte MS bij haar werd vastgesteld. Ze werkte door, haar schilderijen konden rekenen op een vaste schare liefhebbers. Ondanks dit maakt haar werk inmiddels deel uit van museumcollecties, bedrijfscollecties en particuliere verzamelingen. Koning Willem-Alexander hing een van Ticheler’s schilderijen, uit 2001, prominent boven de bank in villa Eikenhorst. En in de film De Eetclub dienen haar schilderijen als decor. Op 14 maart 2014 overleed Pascal Ticheler in Amsterdam op 46 jarige leeftijd.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Bijlage: drie foto’s
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Peter Metzemaekers
Kunstmakelaardij Metzemaekers
De Moriaan 9
5688 ER Oirschot
+ 31 (0) 499 790 620
+ 31 (0) 6 285 95 222
www.metzemaekers.com

Aangeboden kunst

Een selectie uit ons kunstaanbod