Beschrijving
Herkomst: Particuliere collectie, Nederland
N.B.:
Op de voorgrond van dit schilderij is een poepend mannetje van achter te aanschouwen. De kunstenaar vereeuwigde op zijn schilderijen vaker dit soort grappige taferelen, met maar een enkele bedoeling: de toeschouwer aan het lachen krijgen. Wanneer de eigenaar van het schilderij zijn nieuwe aanwinst toonde, kon er gegiecheld worden – het diende dus als een piece de conversation.
In 2015 werd een ontdekking gedaan op het schilderij Dorpskermis met een kerk op de achtergrond van Isaac van Ostade, uit de Royal Collection in het Verenigd Koninkrijk. Tijdens de restauratie werd een poepend mannetje ontdekt dat naar schatting aan het begin van de vorige eeuw overschilderd werd. Koning George IV kon het mannetje wel waarderen en kocht het schilderij, maar onder zijn preutse Victoriaanse opvolger Edward, de zoon van Koningin Victoria, moest de poepende man in 1903 het veld ruimen en werd overschilderd.
Kunstenaars in de 17e eeuw schilderden dit soort taferelen vaker, deels als grap, maar ook om hun inspiratie te benadrukken: de natuur. Bovendien kwam het soms voor dat de opdrachtgever niet voldoende betaalde of onenigheid had met de kunstenaar, waardoor de schilder zich naar verluid zelf in gehurkte positie afbeeldde op het schilderij.
Een arrenslee en schaatsers op de bevroren waterweg bij de Oude Ooster Hoofdpoort te Rotterdam
Meyer, Hendrick de
(Rotterdam, 1620
-
1689/98)
Details
- Databanknummer:
- 80822
- Lotnummer:
- -
- Advertentietype
- Archief
- Instelling:
- AAG Auctioneers
- Veilingdatum:
- -
- Veilingnummer:
- -
- Stad
- -
- Limietprijs
- -
- Aankoopprijs
- -
- Verkoopprijs
- -
- Hamerprijs
- -
- Status
- Niet verkocht
Technische details
- Kunstvorm:
- Schilder- en Tekenkunst
- Technieken:
- Olieverf
- Dragers:
- Paneel
- Lengte:
- 45.1 cm
- Breedte:
- 62.4 cm
- Hoogte:
- -
- Oplage:
- -
Beschrijving
Herkomst: Particuliere collectie, Nederland
N.B.:
Op de voorgrond van dit schilderij is een poepend mannetje van achter te aanschouwen. De kunstenaar vereeuwigde op zijn schilderijen vaker dit soort grappige taferelen, met maar een enkele bedoeling: de toeschouwer aan het lachen krijgen. Wanneer de eigenaar van het schilderij zijn nieuwe aanwinst toonde, kon er gegiecheld worden – het diende dus als een piece de conversation.
In 2015 werd een ontdekking gedaan op het schilderij Dorpskermis met een kerk op de achtergrond van Isaac van Ostade, uit de Royal Collection in het Verenigd Koninkrijk. Tijdens de restauratie werd een poepend mannetje ontdekt dat naar schatting aan het begin van de vorige eeuw overschilderd werd. Koning George IV kon het mannetje wel waarderen en kocht het schilderij, maar onder zijn preutse Victoriaanse opvolger Edward, de zoon van Koningin Victoria, moest de poepende man in 1903 het veld ruimen en werd overschilderd.
Kunstenaars in de 17e eeuw schilderden dit soort taferelen vaker, deels als grap, maar ook om hun inspiratie te benadrukken: de natuur. Bovendien kwam het soms voor dat de opdrachtgever niet voldoende betaalde of onenigheid had met de kunstenaar, waardoor de schilder zich naar verluid zelf in gehurkte positie afbeeldde op het schilderij.
Aangeboden kunst
Een selectie uit ons kunstaanbod