De visser - naar Picasso, Corneille 1947
2 februari 2016
Corneille werd aanvankelijk sterk beïnvloed door het werk van Pablo Picasso. Op basis hiervan ontwikkelde Corneille zijn eigen stijl. In dit werk is die overgang goed waarneembaar.
Corneille (1922-2010)
'De visser - naar Picasso'
Gouache op papier
65 bij 46 cm
Rechtsboven gesigneerd en gedateerd 1947
Prijs op aanvraag
Herkomst: particuliere collectie Nederland. Afgebeeld in kleur blz. 52 in de uitgave Corneille, an early bird, zijn onbekende werken. Deze drietalige publicatie (Nederlands, Engels, Frans) verscheen ter gelegenheid van Corneille’s 75ste verjaardag. Het geeft een compleet overzicht van de vroege werken van Corneille tussen 1943 en 1948 die nog nooit eerder gepubliceerd werden.
Over Corneille
Corneille Guillaume Beverloo is op 3 juli geboren te Luik in het Frans sprekende deel van België. Zijn ouders zijn Nederlanders. Hij studeert aan de Kunstnijverheidsschool en volgt een cursus tekenen en etsen aan de Rijksacademie in Amsterdam. Hij sluit vriendschap met Karel Appel, die op dat moment ook op de academie zit. Als schilder is Corneille autodidact. Behalve schilderijen maakt hij gedichten, grafiek, keramiek, foto's en designontwerpen.
Corneille is zeer reislustig: in 1947 gaat hij naar Hongarije, een jaar later reist hij voor het eerst naar Noord-Afrika, hij bezoekt Denemarken en Zweden en maakt nog veel meer uitstapjes naar het buitenland: o.a. Brazilië, Cuba, China en Japan. In 1948 richt Corneille samen met Constant, Appel, Rooskens en Wolvecamp de 'Nederlandse Experimentele Groep' op, in hetzelfde jaar volgt de oprichting van Cobra. In 1950 vestigt hij zich in Parijs. Corneille is betrokken bij alle belangrijke Cobra gebeurtenissen; bij de oprichting van Cobra en bij de tentoonstellingen over Cobra. Zijn gedichten verschijnen o.a. in het Cobra tijdschrift. Hij is de redacteur van het vierde nummer van Cobra dat als catalogus wordt gebruikt bij de grote Cobra tentoonstelling in het Stedelijk Museum in 1949.
De periode vlak voor het ontstaan van Cobra en de Cobra jaren zijn voor Corneille een voorbereidingstijd voor zijn latere werk. De Cobraperiode is vooral een tijd van experimenteren. Hij past een grote variëteit aan motieven en verschillende teken- en schilderwijzen toe. Ook gaat hij steeds intuïtiever te werk. Over deze intuitieve, spontane manier van werken zegt Corneille: " Wij hebben nooit met een vooropgezet idee gewerkt zoals dat in de 19e eeuw ging. De schilder had een schilderij in zijn hoofd, ging naar zijn atelier en maakte dat wat hij tevoren bedacht had. Bij ons stond voorop dat het spontaan moest gebeuren. Wij hebben verf, wij hebben linnen, een paar kwasten en dan beginnen we. Verder willen we nergens aan denken. Dat schilderij heeft ook zijn rechten, ik zou zelfs nog verder willen gaan: het schilderij wordt gemaakt maar heeft een eigen stem en maakt ons dus ook..." In zijn kunstwerken wisselt Corneille strakke, rechte lijnen af met ronde en vrije strepen. Tussen deze labyrintachtige constructies plaatst hij vrolijke figuren, vogels en andere dieren. Ook voegt hij op een speelse manier poëtische teksten toe.